Mr. Kesuke Miyagi, du er en jugafant

Alle som har hengt en stund på Twitter, vet at det alltid er noen som lar seg sjokkere og overraske av selv de aller trivielleste (jo, man kan si det, man kan si HVA man vil) trivialiteter. Det KAN være fordi journalister er en sterkt overrepresentert yrkesgruppe akkurat på Twitter.

Jeg er sikker på at journalist-headhuntere (hvis de finnes) alltid har som mål å finne den som har den mest lettutløste heve-øyenbrynene-sjokkert-refleksen. Intervjuer: «Visste du at statsansatte bor på HOTELL når de reiser i jobben?» Jobbsøker: (sperrer opp øynene, faller av stolen, setter seg opp igjen, begynner å sikle. Hele tiden måpende). Intervjuer: «Gratulerer, du er ansatt».

Men det kan også være fordi markedsførere (eller markedsfølere, da) og kommunikasjonsfolk, og da kanskje aller særligst våre alles kjære SoMe-eksperter, vet så inderlig lite om virkeligheten bortenfor puterommet og dermed lar seg sjokkere av stort sett hva det skal være.

Uansett er det slik at på Twitter, eller i alle fall på MIN Twitter, kan man rett som det er snuble over utsagn av typen: «Kjære @ruter, tusen takk for at dere ødela den nye semskede jakka mi med forsinka buss i regnværet #fail» og «WTF? Kassadama ga meg TRE poser når jeg sa FIRE?? #rimifail Please RT».

Og det var antagelig dette fenomenet som gjorde at tidligere journalist, nufortiden sosiale medier-forsker og mikroblogger yours truly, akkurat nå ble sittende på lørdagskvelden for å blogge om den EKSTREMT sterke opplevelsen det var å POLERE HELE BILEN MIN alene, for hånd, i nesten hele dag. Hadde jeg vært SoMe-ekspert, hadde jeg nok nøyd meg med en tweet: «WTF? Den fire år gamle bilen min må POLERES for å bli blank? For HÅND? #citroenfail»

Heldigvis er jeg forsker, ikke ekspert eller journalist. Så i stedet for å henholdsvis klage og sutre på Twitter, eller lage toppsak på tabloidavis.no med overskriften «Slik blir du LURT» og stikktittel «FrP krever granskning», vil jeg her øse ut min nyervervede, dyrekjøpte, grunnfremforskede kunnskap til glede for lesere over det ganske land. Så altså, OMSIDER, til saken:

Slik polerer du bilen din

  1. Inspiser bilen nøye. Er den nypolert? Hvis ja, trenger du ikke å polere den før til høsten igjen. Hvis nei, gå til punkt 2.
  2. Start datamaskinen din, start nettleseren, gå til google.no og skriv «profesjonell bilpleie» i søkefeltet.
  3. Kjør til firmaet som så mest profesjonelt ut i trefflista du fikk under punkt 2.
  4. Be dem om å polere bilen din. Be på dine knær, om nødvendig.
  5. Betal dem hva som helst, selv om det betyr at du ikke har råd til mat til familien på noen dager. Familier idag spiser MYE mer enn de trenger for å overleve.
Eventuelt kan du gjøre som jeg og gjøre jobben selv. Du kommer til å angre. Men i alle fall, dette har jeg lært i løpet av dagen:
  • Går man ut for å vaske bilen en gråværspinseaften på formiddagen, vil det med 90% sannsynlighet begynne å pøsregne akkurat idet bilen er ferdig såpet inn.
  • En vanlig familiebil har et polerbart areale tilsvarende en og en halv fotballbane.
  • Når bilen tilsynelatende er helt tørr, slik den MÅ være før du polerer, vil det på et hvilket som helst sted der det er en skjøt FOSSE frem minimum femti liter vann hvis du berører bilen mindre enn fire meter fra skjøten. Alt dette vannet vil blande seg med poleringsvoksen som absolutt ikke skal blandes med vann. Moderne biler består av anslagsvis 70% vann, det meste av det oppbevares bak skiltplatene og inni dørhåndtak og speil.
  • Sånn svart, seigtflytende vinyl- og plastfornyer må kun brukes av en voksen. En ANNEN voksen, that is.
  • …FØR du polerer den delen av bilen som IKKE skal vinyl- og plastfornyes. Ikke etterpå.
  • Sånn svart, seigtflytende vinyl- og plastfornyer er forresten et glimrende hjelpemiddel til å finne ut om det er på tide å klippe neglene. Det blir VELDIG svart bak neglene.
  • Fra du går ut for å vaske bilen til bilen er ferdig polert og du ikke engang har BEGYNT med å støvsuge og vaske inni, tar det 7 timer.
  • Og da blir resultatet litt sånn passe.

Dette var høydepunktene, men vi har tid til noen spørsmål til slutt.

Spørsmål: I Karate Kid må Karate Kid polere bilene til Mr. Miyagi. Han gir uttrykk for at han synes dette er kjedelig. Er det så kjedelig som Karate Kid sier?
Svar: Ja.

Spørsmål: Men det viser seg jo at takket være at Mr. Miyagi er streng med poleringen, blir Karate Kid veldig god i karate. Gjør ikke det at poleringen er verdt bryet likevel?
Svar: Mr. Miyagi var en jugafant. Hadde man blitt god i karate av å polere bilen, hadde dine lokale kampsportforeninger slåss om å tjene dugnadspenger til Polen-tur gjennom å polere biler for folk for en billig penge. Men det gjør de ikke. Det bør være svar nok for deg.

Spørsmål: Men Mr. Miyagi sier jo at…
Svar: Det eneste polering gjør for deg rent kampsportsfaglig er at den bygger opp et DIGERT reservoar av aggresjon. Sier du Mr. Miyagi én gang til, moser jeg deg.

Nå har vi ikke tid til flere spørsmål. Til slutt vil jeg bare kort understreke at når det står på polishflaska «Hell en LITEN dråpe på kluten», så er det AKKURAT det de mener, og ikke «halve flaska». Hvis du er mann og noen gang har lånt din kones ansiktskrem fordi du var blitt så tørr mellom øyenbrynene og hun har kommet inn på badet akkurat når du har tatt krem på fingrene, og du har SETT ansiktsuttrykket hennes da og HØRT på hva hun sa etterpå, skjønner du hva jeg mener.

Hvis du ikke har opplevd dette selv, kan du slite deg igjennom den norske filmen 37 1/2, der er det en scene som minner om nevnte situasjon. Den kvinnelige delen av Statens Filmsensur holdt faktisk på å få gjennomslag for 23-årsgrense og kategorisering som «ekstra grusom skrekkfilm» bare på grunn av den scenen. Men det var en DYR krem, altså. Hva bilpolish angår, er det mest fordi det blir så SINNSYKT tungt å få gnidd skiten vekk igjen etterpå, at du bør moderere mengden en hel del.

Men uansett. Bilen MIN er ganske blank nå. Og det er jo veldig, veldig vanskelig å finne noe som er viktigere enn det. Bare spør Mr. Miyagi. Jeg skal forresten hilse og si at alle som ikke polerer bilen skal møte på kjøkkenet med chop sticks umiddelbart etterpå. Dere skal trene på å fange fluer med bind for øynene. Lykke til, og takk.

  1. #1 by Pål on 12/06/2011 - 01:05

    Takk for advarselen. Har selv en Citröen som har ropt etter litt polering i lang tid. Nå får den bare rope videre.

  2. #2 by Thomas Misund on 12/06/2011 - 03:26

    Er’kke rart du har mye drit i twitterfeeden din når du følger 1819 folk. Har du ikke noe filter av noe slag?

    • #3 by EivindL on 12/06/2011 - 10:50

      Har jeg mye dritt i twitterfeeden min? Det har jeg ikke lagt merke til. Alltid endel tweets man ikke liker så godt og sånn, men det var det da jeg fulgte femti også. Jeg har ikke noe mål om å følge flest mulig, men jeg synes det er grei folkeskikk å følge tilbake, så det gjør jeg stort sett🙂

  3. #4 by Thomas Misund on 12/06/2011 - 10:52

    Da feiltolket jeg deg nok bare en smule🙂

  4. #5 by Liv-Inger on 12/06/2011 - 12:01

    Tenkte på tweeten din om bilpolering da vi i går kveld oppdaget at naboene, som driver og maler huset, hadde malt bilen vår også. Vinden gikk i en ugunstig retning, kan man si. Fine, hvite prikker på den røde bilen vår. Vi gnikket og gnukket. Det meste gikk bort. Nå er vi spent på om lakken blir matt. I så fall må det vel være legitimt å be naboene om å polere?? Så slipper man hele problemstillingen i innegget ditt?😉

    Godt innlegg forresten! Hadde jeg hatt skjegg hadde jeg humret i det.🙂

    • #6 by EivindL on 12/06/2011 - 12:13

      Takk, hyggelig å høre. Det er definitivt legitimt å be naboene om å polere. Eventuelt å male HELE bilen, ikke bare litt, liksom.

  5. #7 by Gale Lene on 12/06/2011 - 21:45

    Jøss, EivindL… Her lærte jeg jaggu noe nytt idag også. Min bil trenger definitivt å poleres. Den trenger sikkert å vaskes først også. Kanskje jeg bør det, så jeg finner ut hvilken farge den har…? (Skal man bruke ulik voks til ulik farge, eller er det sånn one-size(colour)-fits-all-greie…?) Jeg aner jo ikke hva man vokser en bil med! Jeg bor i barteby, og her kjenner vi godt til konseptet voks. Men jeg tviler på at den typen kan brukes…?

    Jeg savner foresten noe i oppskriften din her; hvordan polerer vi TAKET på en Hiace? (Ja, jeg VET spørsmålsrunden er over, men jeg frister lykken likevel…)

    Takk for en interessant og informativ post!

    • #8 by EivindL on 13/06/2011 - 15:47

      Spørsmålsrunden slutter jo aldri sånn HELT. Du velger å spørre meg om seriøse råd for bilpolering, og på dette tidspunkt bør du vite omtrent hva du får.

      Farger: Nei, jeg tror det er samme type voks til alle farger. Det jeg skrev om sånn voks til sort, er en sånn egen «black wax» som IKKE skal brukes på lakken (selv om bilen er sort), men på vinyl- og plastdeler som er blitt gråbleket.
      Voks: Ikke kjøp bartevoks. Jeg bruker Autoglym, det ble fint. Det er sikkert annen polish som er like bra.
      Taket på en Hiace: Taket på en Hiace skal i utgangspunktet ikke poleres, da dette vil tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet fra de fuglene som driver formålsløst omkring for å finne noe å skite på. Skulle dere allikevel ønske å gjøre det, stå på en gardintrapp.
      Men det aller beste er altså å få noen andre til å gjøre det hele. Aller helst noen som har det som jobb. Lykke til!

      • #9 by Gale Lene on 13/06/2011 - 21:00

        Tusen takk for svar!

        Jeg har nå dratt pekefingeren over lakken og skrapet meg ned til noe som ser ut som en rød farge. Jeg tipper det er bilens farge, og ikke rust. Var det litt dumt, kanskje…? Å dra finger’n gjennom dritten? Neh. Det får gå.
        Jeg tror jeg skal la noen andre polere bilen, og etter ditt råd skal jeg be dem drite i taket så ikke fuglene driter på det. Eller noe sånt… Gardintrapp? Neh. Jeg har høydeskrekk og driver ikke med sånt.
        🙂

  6. #10 by Lise Kjølstad on 16/09/2011 - 22:41

    Jeg ler så tårene triller!🙂

  7. #11 by Rita Jacobsen on 01/10/2012 - 19:03

    Huffameg. Jeg har lest én linje og ler så jeg ikke klarer å lese videre ennå. Hva ER det med deg som gjør at «sitronmuskelen» på hver side av øverste kjeveben bare MÅ sitre og snurpe seg til et glis? *Puster dypt og stålsetter meg til blogginnlegget* 😀

  8. #12 by Tom Roy on 01/10/2012 - 22:07

    Er det virkelig noen som fremdeles velger bil med blikk-karosseri som må lakkeres for ikke å ruste og deretter poleres?

    Tom Roy
    2000 Th!nk City eier
    ikke på Tvitter

    PS. åssen havnet jeg her, egentlig?

  9. #13 by Dimitri on 02/10/2012 - 20:40

    Think et ikke en bil, men en litt fancy moped..

  10. #14 by Tom Roy on 03/10/2012 - 17:43

    I vognkortet står det bil og jeg synes det er den definisjonen man bør bruke i dagligtale også. Moped kan vel gå maks 50 km/t etter det jeg vet. 1999 – 2002 Th!nk har elektronisk fartssprere på 90 km/t.😉

Legg igjen en kommentar

