Bitter™

Du skal ikke ha fulgt meg mange sekundene på Twitter i dag før du har fått med deg hvor hjertelig fornøyd jeg er med mitt eget supergeniale konsept Bitter™.

Tusenvis lurer nå på om de kan få invites til betaversjonen, om de kan få jobb i det nye firmaet (som ikke er etablert akkurat sånn rent juridisk flisespikkeraktig ennå), og ikke minst på hva i alle dager Bitter™ rent faktisk liksom ER. De får svaret her.

Asosialt medium

Jo, det HETER et medium, flere media. (Det samme gjelder for øvrig forum/fora, og alle som sier «et fora» skal etter Den (litt) voldelige språkrevolusjonen tilbringe årevis i fengsel sammen med de som feilbruker «i forhold til» , men dette er en helt annen skål.) Altså et medium, et asosialt medium, i motsetning til sosiale medier som Twitter og Facebook. (Funfact: Alle som sier «sosiale medier som Twitter og Facebook» vet bare om akkurat de to.)

For deg som ikke vil dele med NOEN

Alt skal deles med alle, ikke sant? På face, på Twitter, Flickr, LinkedIn, Google+ (og jeg kan MANGE flere, jeg har vært på kurs). Vel, noen ting er det best å bare holde for seg selv. En kjernefunksjon i Bitter™ blir å kunne poste ting som ikke deles med NOEN.

Føkk de glade

Noen av oss er mer gretne enn vi vet vi burde være. Da hjelper det ABSOLUTT ikke at mange rundt oss synes det er best å være skikkelig glade. Bitter™ er for alle de millioner av mennesker som går rundt og ikke klarer å leve opp til omgivelsenes forventninger til uttalt og utstrålt lykke. ALT som skrives bør og skal tas i verste mening på Bitter™. Merker du hvor befriende tanken er? (Hvis ikke kan du gå tilbake til Facebook-siden din og melde deg inn i enda en gruppe med hjerte i navnet.)

0 followers

I Bitter™ blir det ingen followers, bare stalkers. I utgangspunktet stalker alle alle. Man kan ikke velge å «følge» noen, man kan bare avfølge eller blokkere. Begge deler med en lydeffekt.

Rebitring med hermestemme

En annen lydeffekt blir også viktig: Når man rebitrer (altså sender et bitt videre til sine stalkers), kan man velge mellom uten lydeffekt, opplest med bitter stemme (min, antagelig), eller opplest med barnslig hermestemme – sistnevnte tenkt brukt når man synes noe er teit sagt. Reply-funksjonen (biteback) kommer også med hermestemme-option. Det er mulig at lydeffektene ikke blir klare til betalanseringen. Kanskje ikke før til echo- eller foxtrot-lanseringen, faktisk. Bittert, men sånn er det.

Et firma med en drøm

Eller et mareritt, kanskje. Men vi skal klare det. Vi er det eneste firmaet i Norge, kanskje i verden, som har både psykolog, bartender, milliardær og lyriker på plass FØR vi har fått eget organisasjonsnummer. Så bare vent. Betaen lanseres any day now.

Hymne

Som sagt, vi har lyriker. Han heter Helge Torvund og har skrevet mye bra. Ikke minst har han skrevet en «hymne til bitter». Her er den (gjengitt MED forfatterens tillatelse, tro det eller ei):

Hymne til bitter

Og så kjem det dagar

då ein ikkje vil treffa nokon

bare gå gjennom snøen

Gå og halda kjeften

godt lukka

kring det ein veit

og trur

Gå og gå som ein teiar

Som ein mørk tagal pustar

i det kvite

Alle ein ser

jagar ein spinal angst

gjennom ryggen

Ei skjelving av avmakt

for det vulgære

og eit uendeleg mismot

ved tanken på ufølsame

replikkar og gestar

Bare gå i snøen

Tagal som granskog

og halda seg borte

Halda seg mørk

og grøn

– Helge Torvund

 

Men når får jeg Bitter™?

Betaversjonen blir kun for inviterte, på den vanlige kjipe måten. Men vi skal ikke være kjipe på invitasjonene. Bare trege. Følg med på hashtaggen #bitter på Twitter for oppdatert info, eller bare heng rundt her på bloggen.

  1. #1 by Andreas Øverland (@andreasoverland) on 12/08/2011 - 00:10

    (Med barnslig hermestemme) «Betaversjon blir kun for inviterte» Akkurat ja. Jeg visste det nok. Regner med at jeg ikke får invitasjon. Og hvis jeg får det kommer jeg ikke til å takke ja, men bare la den ligge i mail-boksen i Ikke-om-det-brenner-på-dass-i-helvette-mappen min.

    Bortsett fra det, så virker det helt genialt.

    • #2 by EivindL on 12/08/2011 - 12:54

      Skulle ikke du være husfotograf, liksom? Ansatte trenger ikke invite, de skal til og med få tilgang til alfaversjonen.

      • #3 by Andreas Øverland (@andreasoverland) on 12/08/2011 - 15:53

        Joda, men jeg forbeholder meg retten til å være en bitter husfotograf, som er bitter på alle som har bedre og mer interessante fotograf-jobber.

  2. #4 by lenenoteng on 12/08/2011 - 00:20

    Åh, jeg vil også være med!!! Jeg skal sutre meg til en invitasjon. Så dét, så!

  3. #5 by OyvindRein on 12/08/2011 - 00:26

    …bittert:(

  4. #6 by Trohjell on 12/08/2011 - 11:10

    Enda et sosialt medium jeg liksom må følge med på. Herre min hatt for et mas.

    • #7 by EivindL on 12/08/2011 - 11:14

      Ålangtifra. Dette er det første asosiale mediet du må følge med på. Det vil si, det må du ikke. Det er ikke meningen at man skal følge med på hva de andre sier.

  5. #8 by hitthebutton on 12/08/2011 - 13:01

    Jeg vil ha sarkasme på rebitring også, i tillegg til tullestemme.

    RB @EivindL: «Ååh, jeg er så smaart, jeg har funnet opp Bitter. Hurra for meg.»

    Forresten deler jeg ikke denne bloggposten videre med noen, så jeg føler meg i rett modus alt.

    • #9 by EivindL on 12/08/2011 - 13:20

      Du er utvikleren. Det er jo bare å LAGE sarkasmestemme, det. Vi har sånn scrum-prosess, har vi ikke det da?

      • #10 by hitthebutton on 12/08/2011 - 13:32

        Scrum høres ut som en kroppsdel man ikke bør fikle for mye med.

  6. #11 by Bente Tovik on 12/08/2011 - 15:12

    he, he, he

  7. #12 by André Torkveen (@quiet_listening) on 13/08/2011 - 14:12

    Åh, dr*t ’a. Syns du liksom at du har vært smart nå, funnet på en lur greie? Akkurat som om dette var noe originalt? Bitter er kun et [s]lett ordspill over Twitter. Et sted i teksten din står det «…man kan bare avfølge eller blokkere». Den slags går simpelthen bare ikke an, rent logisk sett. På bakgrunn av dette er det nærliggende å anta at forfatteren må plukket opp forbausende lite om hvordan sosiale medier egentlig virker. Med andre ord: Patetisk stakkarslig og lite gjennomarbeidet, slik jeg ser det. Det eneste jeg kan finne som stemmer her er selve tittelen på bloggen din: Uegnet for lesing.

  8. #13 by Tor Willy on 14/08/2011 - 20:05

    Det sies at evnen til abstrakt tenking er unikt for mennesker, og jeg må dermed slutte at Herr Torkveens hund (Irsk setter, muligens. I trange olabukser) har skrevet innlegget i hans navn. Eventuelt er Herr Torkveen han kompisen som forklarer hvordan CGI-effektene er laget – og hvor dårlige de er – mens vi andre i gutteklubben spiser ostepop og flirer til de hysterisk eplekjekke replikkene som helten kommer med.

    Men én ting skal vår irske setter ha; ideen er brukt før: http://isolatr.com/faq.html

  9. #14 by Inkuria on 14/08/2011 - 20:30

    Fantastisk konsept! Send gjerne en invitasjon denne veien.
    *ser opp* André høres litt bitter ut … Jeg er litt i tvil om han bare tar det hele ett skritt videre, eller om han faktisk ikke skjønner noen ting.

  10. #15 by André Torkveen (@quiet_listening) on 15/08/2011 - 00:17

    Kreatøren av Bitter™ er åpenbart bedre dannet enn meg, jeg skylder å si at følgende oppklaring kommer på hans oppfordring.

    Da jeg først leste om Bitter™-konseptet ble jeg nærmest oppslukt. Men siden jeg hverken er like tørrvittig eller rask på avtrekkeren som det Andreas [Øverland] er, satte jeg meg heller til for å formulere en nokså Bitter™ kommentar. Bare på tull altså. Dersom noen skulle betvile dette er det anledning til å sjekke selv, via https://twitter.com/#!/quiet_listening/status/102353191076761601. Men på bakgrunn av responsen er det tydelig at jeg har tatt i for mye, og det er jeg er lei meg for.

    Videre har jeg faktisk enda en innrømmelse å komme med: Da forfatteren gjorde meg oppmerksom på blogg-svarene som hadde kommet inn, var min første innskytelse å dra det hele enda lengre (ref. https://twitter.com/#!/quiet_listening/status/102848420263366656). Den neste idéen var å forfatte denne teksten på en måte som kunne leses på to måter; ENTEN som oppriktig angrende ELLER med en fortsatt svært syrlig undertone. (Dette må da indikere at jeg har et talent for smakløshet som egentlig burde kunne verdsettes hos Bitter™?) Men fordi jeg opprinnelig postet under mitt virkelige navn feiger jeg heller ut og knekaster meg. Hadde jeg vært engelsk kunne det sikkert ha passet å avslutte med «Laughs are on me, folks». Litt Bitter[t]. For meg altså.

    Til Tor Willy må jeg få avkrefte mitt påståtte hundeeierskap. Men CGI-effekter har jeg sikkert forklart. Fikk du lyst til å se «The Abyss» (http://www.imdb.com/title/tt0096754/) sammen med meg nå?

  11. #16 by Gry M. on 04/06/2012 - 22:22

    Jeg trenger akutt tilgang til BITTER! Asap. Det er en emergency FTW!

    • #17 by EivindL on 04/06/2012 - 22:29

      Jeg har fått en kildekode jeg visstnok skal kunne bruke for å lage softwaren, men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det. Skal si ifra hvis det blir noe av.

      • #18 by Gry M. on 04/06/2012 - 22:42

        Nydelig! Når man er lei av å skrive «hjærrrte»-historier på FB, kan man spy ut all sin edder og galle på BITTER. Kan nesten ikke vente!😉

  12. #19 by Anfalbet on 13/06/2012 - 15:05

    Jeg håper dere lager dette som åpen kildekode, for jeg vil kompilere min egen versjon.
    Min personlige variant ha avfølget og blokkert som default.
    Og lydeffektene skal være avskrudd. Jeg ser dessuten for meg et GUI i svart på svart bakgrunn.

    I mellomtiden skal jeg emulere Bitter ved å kortslutte hovedsikringen, låse døren og trekke for gardinene.

Legg igjen en kommentar

