Nå KOSER VI OSS, dere

– Nå koser vi oss, dere. Jeg har en mor, hun er helt super, og hun har et behov som jeg tror alle mødre har, i alle fall de fleste mødre jeg har møtt, et høyst forståelig og menneskelig behov for at når de har stullet og stelt i stand til en eller annen sosialisering rundt et bord, og du verden så viktig det er for disse kvinnene at man har noe å spise hele tiden, altså HELE tiden, det er som om de en gang har opplevd at det var en gjest som ikke ble tilbudt noe å bite i umiddelbart etter middag og DØDE av sult der og da og måtte bæres ut og graves ned i hagen uten at de andre gjestene merket noe, litt sånn Fawlty Towers goes skrekkfilm-aktig, så nå passer de på som smeder at absolutt alle absolutt hele tiden har noe å spise og noe å drikke, og det er jo et svare strev, selvfølgelig, så de blir litt sånn – altererte, tror jeg det heter, litt hektiske og rødkinnede, og er det ÉN ting de er opptatt av når de har gjort alt det som gjøres må for at folk som gjester deres hjem med hundre prosent sikkerhet skal unngå å dø brått av sult, så er det at det skal være KOSELIG, det er INGEN vits, hvis det ikke er koselig, hvilket minner meg om at jeg har en svigermor også, og hun er nok enda mer glad i at det skal være KOSELIG enn min egen mor, ikke at min mor ikke vil ha det koselig, men hun har vært lærer i ungdomsskolen og tåler en konfrontasjon over vannbakkelsen, svigermor, derimot (svigermor som i motsetning til min mor IKKE leser denne bloggen, forresten), HUN er glad i å ha det koselig, hun, og det er jo ikke noe galt i det, koselig er mangelvare mange steder i verden, kanskje sågar de fleste steder i verden, og det er nettopp dêt.

For selv om jeg av og til veldig gjerne kunne tenkt meg å starte en ganske heftig diskusjon med for eksempel noen i svigerfamilien (skrev han, som om han aldri hadde gjort akkurat det), og selv om jeg synes det kan bli litt krampaktig av og til med all denne koseligheten, så ser jeg meg rundt der jeg er, på jobben, på facebook, på twitter, i avisen, rundt i verden, også tenker jeg at søren heller. Det alle disse stedene trenger, og da tenker jeg spesielt på verden generelt, det er en litt rødkinnet, hektisk mor eller svigermor eller noen andre som de fleste er litt redd for at skal begynne å gråte, en litt alterert, godt voksen kvinne som alle har respekt for og gjerne vil gjøre til lags, altså en sånn kvinne som oppfatter at her er det ting som ulmer, gitt, og det enda hun har stullet og stelt og dekt bordet og beregnet nok å spise til alle og alt tingen, og hun skjønner at det kan bli ugreie, det kan bli konflikt, det kan bli såre følelser og ømme tær, ja det kan til og med bli åpen konfrontasjon, og hun ser det akkurat når hun kommer inn med nyfylt kaffekanne, akkurat når hun sier, eller kvitrer, egentlig, «her kommer jeg med mer kaffe» ser og forstår hun at det er like før den gode stemningen hun har gjort alt for å skape er i ferd med å få seg et grunnskudd for baugen og AKKURAT da, med en hektisk, lett oppskjørtet og litt for høy stemme, bryter hun med tyngde, overbevisning og en ørliten trussel langt der inne et sted ut i de magiske ordene: NÅ KOSER VI OSS, DERE!

Så da gjør vi det.

  1. #1 by Anja on 06/12/2011 - 07:07

    Hahaha. Ja. Nå koser vi oss, dere!

  2. #2 by fjellcoachen on 06/12/2011 - 15:09

    Leste dette både som mor og som datter på en gang, takk skal du ha 🙂

    • #3 by EivindL on 07/12/2011 - 00:06

      Vær så god, bare hyggelig – fint at du likte den.

  3. #4 by Siri Reimers on 06/12/2011 - 19:02

    Gliterende Eivind. Herlig fortalt, og Ikke så lite gjennkjennede. Må innse jeg har blitt min mor. På godt og vondt. Men hadde vi ikke stelt i stand noe KOSELIG så hadde det vel ikke vært så kjekt det heller har jeg mistanke om.

    • #5 by EivindL on 07/12/2011 - 00:06

      Som skrevet og høyst oppriktig ment – verden trenger flere mødre som roer gemyttene. Takk for ros!

  4. #6 by Siri Reimers on 06/12/2011 - 19:03

    Glitrende skulle det være. DÆNG!!!

  5. #7 by Kristin Over-Rein (@krirein) on 09/12/2011 - 23:10

    Og så når du sier nei takk, så kommer det: «Jeg trodde du LIKTE fyrstekake/napoleonskake/rullekake/etc/ jeg!»

    • #8 by EivindL on 10/12/2011 - 00:46

      Nemlig. Bare at ikke fra svigermoren min (velsigne henne, som til og med leser bloggen min). Hun vet nemlig at jeg ikke er noe glad i kaker, så hun lar meg slippe billig.

Legg igjen en kommentar

